V.E.R.

Helaas zijn sommige triggers onvermijdelijk. Voor veel seksverslaafden zijn het zien van een sexy reclame, oogcontact met een aantrekkelijk persoon, flirten of ergens alleen zijn en toegang hebben tot een internetverbinding allemaal moeilijke situaties om mee om te gaan. En iedereen kent stressvolle periodes of conflicten in relatie met belangrijke anderen. Kortom, je kunt nooit alle triggers vermijden. In dit soort omstandigheden kun je maar 1 ding doen: en dat is jezelf zo VER mogelijk verwijderen van de situatie. Dit kan betekenen dat je direct je huis, hotel of kantoor verlaat. Vertrek dus uit de situatie waarin het mogelijk is om terug te vallen in je verslaving. 

Tevens kan het erg behulpzaam zijn deze acroniem te herinneren: 

  • Verwijder jezelf direct van de situatie: flirt niet met de verleiding, zelfs niet voor een seconde. Ga nu weg uit de situatie. 
  • Eerlijk zijn tegen jezelf: dit zal je niet beter laten voelen, een keer doet er wel toe, je verdient dit niet, je wilt niet weer opnieuw liegen. 
  • Realiteit: vergeet nooit wat je te verliezen hebt. Je hebt de beslissing genomen om te stoppen met je seksverslaving omdat het zoveel wanhoop gaf. Dit feit blijft onveranderd. 

Doe vervolgens iets wat helpend voor je is. Ga een stuk lopen en bel een groepslid of een dierbare, of lees een oefening of een favoriete pijler bijvoorbeeld. 

‘V.E.R.’ in je systeem krijgen is misschien wel de allerbelangrijkste terugvalpreventie techniek die er is. Er zijn talloze verhalen van een terugval waarbij dit eenvoudige principe verwaarloosd was. Als er geflirt wordt met een trigger of deze wordt genegeerd of geminimaliseerd, dan zal het sterker en sterker worden. Totdat je jezelf er niet meer tegen kunt beschermen. Onmiddellijke actie is essentieel. 

Het is helaas de realiteit dat veel mensen met een verslaving soms een uitglijder (slip) hebben. Als dat gebeurt maak jezelf dan niet wijs dat je dan net zo goed helemaal los kunt gaan omdat je toch al gefaald zou hebben. Sta weer op, lees de oefeningen terug die je hebt gedaan in dit programma en zet jezelf weer op het juiste spoor. Als je regelmatig een slip hebt of je ervaart een volledige terugval, dan heb je wellicht meer hulp nodig. Er staat een lijst met bronnen op de laatste pagina. 

Hoewel triggers pijnlijk zijn en moeilijk te managen, is het belangrijk te beseffen dat ze juist inzicht verschaffen in de onderliggende functie die de verslaving voor je heeft. Bovendien kan het succesvol managen van triggers een positief zelfbeeld creëren en je commitment aan je herstel verder verdiepen. Iemand die het nooit moeilijk heeft gehad in zijn herstel heeft minder zelfvertrouwen dan iemand die hier doorheen is gekomen.