Herprogrammeren van de hersenen

Veel mensen zeggen dat het stoppen van verslavend gedrag een simpele keuze is. Dat je alleen wilskracht nodig hebt. Tot op zekere hoogte is dit waar, maar wat veel mensen zich niet realiseren is dat veelvuldig herhaald gedrag in onze hersenen worden gegrift tot ze voelen als een automatische en bijna instinctieve reactie. Zeker wanneer dat gedrag wordt beloond met plezierige gevoelens. Dus om dit gedrag te veranderen moet worden uitgewist wat in de hersenen is geprogrammeerd en nieuwe programma’s als het ware worden geïnstalleerd. 

Als je bijvoorbeeld elke keer chocola eet als je je gestrest voelt, zal zich in de hersenen een neurale verbinding ontwikkelen tussen de emotie van stress en het verlangen naar chocolade. Na verloop van tijd zal deze verbinding sterker en sterker worden, zodat elke keer als je gestrest bent je dit automatisch associeert met de beloning van chocola. Als je chocola wil opgeven zijn er twee dingen die je moet doen. Ten eerste moet je niet meer naar chocola grijpen wanneer je stress ervaart zodat neurale verbinding geleidelijk in kracht af neemt. Ten tweede moet je een nieuwe neurale route creëren zoals stress/appel. Niet echt aantrekkelijk, ik weet het, maar ook niet zo schadelijk.

Je hersenen zijn geprogrammeerd voor acting out wanneer je getriggerde wordt en als je jarenlang hieraan hebt toegegeven zijn de neurale verbindingen zo diep ingeslepen en automatisch geworden dat het nog nauwelijks je bewustzijn bereikt. Het is als een trein die op vast zit op hetzelfde spoor. Vanaf nu moet je dat veranderen. Wanneer je een trigger ervaart moet je je hersenen dwingen om na te denken of nog beter, om iets anders te doen. In andere woorden, verander van spoor. Je trein zal proberen om over het gebruikelijke spoor te gaan, op weg naar dezelfde crash. Maar met al je wilskracht en met hulp van anderen moet je hem op een nieuw spoor zetten. Een spoor wat een andere weg kiest, bij voorkeur naar iets positiefs wat op gezonde manier belonend werkt. Doe bijvoorbeeld een oefening, ga naar een mooie plek, maak een gezonde snack, luister naar muziek, lees of reciteer iets verheffends, mediteer, telefoneer of bezoek een vriend. Als je niet in staat bent om fysiek iets te doen, visualiseer dan dat je het aan het doen bent. Dit kost discipline en veel herhaling, maar het werkt echt op den duur. Een uitstekende bron voor ideeën en steun van anderen die zijn geholpen door het her-programmeren van de hersenen kun je vinden op www.yourbrainonporn.com

Een simpele manier om het her-programmeren makkelijker te maken is door het vermijden van zoveel mogelijk triggers. Helaas kun je ze niet allemaal vermijden maar maak je herstel makkelijker door die triggers uit je dagelijks leven te verwijderen die je kunt vermijden.